Gambaran Tingkat Pengetahuan Ibu tentang Toilet Training pada Anak Usia Toddler di Asrama Praja Raksaka Kepaon Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.47859/bhpj.v4i2.24Keywords:
Mother's Knowledge, Toilet training, ToodlerAbstract
Background: Children are the greatest family asset, where in their growth and development stages children need proper nutrition, stimulation, and parenting so that they are in their golden age or golden age (0-5 years). Based on the National Household Health Survey (SKRT), there are 75 million children under five who have difficulty controlling BAK and defecating (bedwetting) until preschool age. Toilet training is best done from an early age to instill good habits in children. This study aims to determine the level of maternal knowledge about toilet training for toddlers at the Kepaon Denpasar Praja Praja hostel.
Methods: This study uses descriptive research methods. The research was carried out in the Denpasar Kepaon Raksaka Praja Dormitory, with a total sample of 44 mothers. The sampling technique used in this study was total sampling. The method of data collection is by distributing questionnaire sheets. The data were processed using the Excel Microsof computer program and SPSS.
Results: The results of the research of 44 respondents, namely the level of knowledge of mothers about toilet training for toddlers, all of them had a sufficient level of knowledge as much as 32 (72.7%), as many as 6 respondents (13.6%) had a good level of knowledge, and as many as 6 respondents (13.6%) have a low level of knowledge.
Conclusion: It can be concluded that the level of mother's knowledge about toilet training for toddlers in the Denpasar Kepaon Praja Raksaka hostel is in the sufficient category.
References
Abror,R.B,Rosjidi,C.H,& Sari, R. M. (2015). Hubungan Penggunaan Diapers dengan Kemampuan Toilet Training Pada Anak.
Arikunto. (2010). Manajemen Penelitian. Rineka Cipta.
Armawati. (2011). Perubahan Sikap Ibu Tentang Toilet Treaning Pada Anak Usia 1-3 Tahun Setelah Mendapatkan Penyuluhan di Tegalboto. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 2.
Denada, R. O., Nazriati, E., & Chandra, F. (2015). Gambaran Pengetahuan dan Sikap Ibu Tentang Pelaksanaan Toilet Training Pada Anak Usia 1-3 Tahun di Wilayah Kerja Posyandu Kelurahan Sukamaju Kecamatan Sail Kota Pekanbaru. 2(2), 1–16.
Ginanjar, M. R. (2018). PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN TERHADAP PENGETAHUAN IBU TENTANG TOILET TRAINING PADA ANAK PRASEKOLAH DI PAUD TERATE 2 DESA TUGU MULYO. 5(1), 89–102.
Hendrawati, Amira, I., & Senjaya, S. (2020). HUBUNGAN TINGKAT PENGETAHUAN IBU DENGAN SIKAP PENERAPAN TOILET TRAINING PADA ANAK USIA TODDLER ( 1-3 TAHUN ) DI DESAPADAMUKTI WILAYAH KERJA PUSKESMAS GADOG KECAMATAN PASIRWANGI KABUPATEN GARUT. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada, 20, 31–42.
Hidayat, A. A. . (2008). Pengantar Ilmu Keperawatan Anak 1 (S. Medika (ed.)).
Kameliawati, F., Armay, L., & Marthalena, Y. (2020). Majalah Kesehatan Indonesia Keberhasilan Toilet Training pada Anak Usia Toddler ditinjau dari Penggunaan Disposable Diapers. 1(2), 57–60.
Kartini. (2013). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Ibu Dalam Mengaplikasikan Kesepian Toilet Training Pada Anak Usia 2-4 Tahun di Desa Miruk Kecamatan Krueng Barona Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Stikes U’Budiyah Banda Aceh.
KPPPA. (2018). Profil Anak Indonesia 2018. Kementrian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak RI.
Lestari, T. (2015). Kumpulan Teori Untuk Kajian Pustaka Penelitian Kesehatan. Nuha Medika.
Maidartati, D. D. L. (2018). Gambaran Pengetauan Orang Tua Tentang Toilet Training Pada Anak Usia Toddler di Puskesmas PPasir Kaliki. Abdimas BSI, Vol.1 No.1, 7–13. Maidartati.mdr@bsi.ac.id
Mardiana, E., Mahmudah, M., & Dewi, T. D. T. (2012). PENGETAHUAN IBU TENTANG TOILET TRAINING DENGAN PENERAPAN TOILET TRAINING PADA ANAK USIA 1-3 TAHUN. Jurnal Penelitian Kesehatan, 181–186.
Meidartati, D. D. L. (2018). Gambaran Pengetahuan Orangtua Tentang Toilet Training pada Anak Usia Toddler di Puskesmas Pasir Kaliki. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 15. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/abdimas
Mubarak, W. I. (2006). Buku Ajar Keperawatan Komunitas 2. CV Sagung Seto.
Muscari, M. . (2005). Panduan Belajar Keperawatan Pediatrik (Edisi 3). EGC.
Notoatmodjo. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S. (2011). Ilmu Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta.
Nursalam. (2011). Konsep Dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan. Edisi Pertama. Salemba Medika.
Riyanto dan Budiman. (2013). Statistik Deskriptif. Nuha Medika.
Saryono. (2011). Metodologi Penelitian Kesehatan Penuntun Praktis Bagi Pemula. Mitra Cendikia Press.
Setiadi. (2013). Konsep Dan Praktik Penulisan Riset Keperawatan Edisi 2. Graha Ilmu.
Soetjiningsih. (2012). Perkembangan Anak dan Permasalahannya Dalam Buku Ajar I Ilmu Perkembangan Aanak dan Remaja. Sagung Seto.
Supartini, Y. (2008). Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak. EGC.
Wasis. (2010). Pedoman Riset Praktis Untuk Profesi Perawat. EGC.
Werdiningsih AT, A. K. (2012). Peran Ibu Dalam Pemenuhan Kebutuhan Dasar Anak Terhadap Perkembangan Anak Usia Prasekolah. Jurnal STIKES.
Kartini M. Faktor-faktor yang mempengaruhi ibu dalam mengaplikasikan kesiapan toilet training pada anak usia 2-4 tahun di Desa Miruk Kecamatan Krueng Barona Jaya Kabupaten Aceh Besar [skripsi]. Banda Aceh : STIKes U’Budiyah Banda Aceh ; 2013. 2-8. Available from(http://digilib.unimus.ac.id/f iles/disk1/134/jtptunimus-gdlekanurulaf-6681-2bab1.pdf).