Dampak Pemberian Gadget Pada Anak Balita Di Desa Patemon Kecamatan Seririt
DOI:
https://doi.org/10.47859/jmu.v8i02.216Abstract
Background: Children have become active consumers where many gadget products with various applications have made children their target market. Purpose: The purpose of the study to find out the impact of giving gadgets to children under five in Patemon Village, Seririt District. Methode: qualitative description, selected 5 respondents, 1 of them as key informant. Result: children under five in Patemon Village experienced symptoms of gadget addiction. This is due to the lack of time for parents for their children to play together. Conclusion: The impact that can occur when giving toddlers gadgets earlier is that children will tantrum if their cellphones are taken, there are disturbances in the sense of vision, children tend to shut themselves up when playing gadgets and parents' time with children is quite minimal.
References
Bintoro, Yunda Catur (2019). Upaya Orangtua Dalam Mengatasi Kecanduan Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini Di Desa Mandiraja Kecamatan Mandiraja, Kabupaten Banjarnegara. Skripsi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Farantika, Dessy. (2018). Pentingnya Pendampingan Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Untuk Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan: Mendidik Cerdas Generasi Digital.
Istiqomah, Inayah. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menanggulangi Kecanduan Gadget Pada Anak di Kelurahan Gotong Royong Tanjung Karang Bandar Lampung. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Jafri, Yendrizal; Defega, Lidya. (2020). Gadget dengan Perkembangan Sosial dan Bahasa Anak Usia 3-6 tahun. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis Vol 3 No 1
Junida, Dwi Surti. 2018. Kecanduan Online Anak Usia Dini. Jurnal Walasuji Volume 10, No. 1, Juni 2019: 57—68.
Miranti, Putri., Lili Dasa Putri (2021). Waspadai Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS Vol 6 No 1 Juni 2021 E-ISSN 2745-3944. Hal 58 – 66.
Muallima, Nur.,Dkk. Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Penurunan Tajam Penglihatan Pada Siswa Smp Unismuh Makassar. Jurnal Ilmiah Kesehatan IQRA Volume 7 Nomor 2 Bulan Desember Tahun 2019 - eISSN: 2656-5471.
Mutiah, Diana. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Hlm. 86-88
Novianti, Ria; Garzia Meyke. (2020). Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini: Tantangan Baru Orangtua Milenal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 4 No 2.
Parentsindonesia. 2013, tersedia http://www.parentsindonesia.com/article.php?type=article&cat=kids&id=1585. Diakses pada tanggal 24 September 2021
Rachman, D. M. P. (2016). Tantangan mendidik anak di era digital. Retrieved March 10, 2017, from Mungilmu: http://www.mungilmu.com/single-post/2016/10/22/TantanganMendidik-Anak-di-Era-Digital. Diakses pada tanggal 24 September 2021
Sapardi, Vivi Syofia. 2018. Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di Paud/Tk Islam Budi Mulia. Jurnal Menara Ilmu Vol. Xii Jilid Ii No.80 Februari 2018.
Subarkah, Milana Abdillah. (2019). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr. Vol 15 No 1
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Syamsu Yusuf LN. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya. hlm. 55
Widianto Edi. (2015). Peranan Orang Tua dalam pendidikan karakter anak usia din dalam keluarga. .Jurnal PG-PAUD Vol . 2 No 1 (April 2015). hlm. 1-75
Widiawati, L., Sugiman, H., & Edy. (2014). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Anak. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu. Jakarta: Universitas Budi Luhur